Redigering

Har redigerat i Photoshop rätt länge och man lär sig alltid nya saker med tiden vilket är kul! Men en sak som inte alla förstått är att man gör olika redigeringar för varje bild, beroende på "ursprungsljuset". Så mitt bästa tips när det gäller att fota är att fota när det är gott om ljus, typ mitt på dagen eller när det är sol så man slipper ha för högt ISO (så bilden blir brusig) eller för liten slutartid (så bilden blir suddig).
Jag redigerar nästan alltid mina bilder i Photoshop + camera raw så jag tänkte gå igenom lite hur jag redigerar mina bilder.

För att få bilderna ljusare brukar jag göra såhär:
Camera raw
- brukar för det mesta ändra vitbalansen (gör bilden varmare/kallare)
- förutsätter sedan med att för det mesta ljusa upp bilden med bland annat fyllnadsljus, kontrast, exponering. Kan hända att jag använder mig av kurvor i camera raw också.

Photoshop
- när jag har fixat till ljuset så att det ser ok ut brukar jag börja testa mig fram i Photoshop. Vad som passar beroende på vad det är för bild tex. Om det är en outfitbild så kan man försöka bevara färgerna så att det liknar den riktiga färgen i verkligheten så mycket som möjligt.
- använder nästan alltid kurvor (curves i engelska ps) och även där får man testa sig fram väldigt mycket.
- änvänder även nivåer (eller levels i engelska ps) för att justera ljuset lite.
- för att få en liten gulaktig känsla i bilden brukar jag för det mesta göra ett fyllningslager och ändra opaciteten och testa olika blandningslägen.
- nu de sista har jag också använt mig mycket av intensitet/kontrast om en liten extra touch på slutet.

Ett tips är att våga testa dig fram! Testa med olika färger hit och dit, olika fyllningslager, mycket kontrast - lite kontrast, ändra opacitet på lager osv. Man lär sig programmet själv mycket lättare ifall man testar olika grejer.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0